Monday, March 14, 2011

kerana AZAN !

hellooo people !! arini aku nak cite pasal azan.
bukan azan name orang ye, azan yang orang bang tuh. *korang pun panggil azan tu bang kan sebab dekat kampung aku die panggil azan bang.hee~tak sure pulak kalau kat tempat lain*


sebenarnye aku nak update semalam tapi sebab internet ade problematic skematic sedikit di situ jadi tak boleh la korang melepaskan kerinduan kat aku kan..muahahahha *perasan la kau sorang2 amal*



arituh aku ade dengar ceramah kat radio pasal azan ni. die bagitahu la kelebihan-kelebihan azan ni.
antara point yang aku ingat adalah ;


azan nih die adalah gelombang theta. gelombang theta ni adalah gelombang yang menenangkan. dunia yang kite duduk ni pula adalah gelombang beta. gelombang beta ni ustaz tu cakap die boleh bawa huru hara sebab gelombang die tersangatlah kuat. Jadi azan ni macam nak neutralised kan balik la dunia ni. Ustaz tu cakap kalau satu hari nanti takde azan kat dunia ni, time tu dunia akan kiamat sebab dunia ni penuh dengan gelombang beta. 

Lagi satu, yang ni kisah benar. ustaz tu cakap ada satu rumah ni terbakar. lepas tuh adela orang yang melaungkan azan. api yang tengah marak tetibe jadi makin kecik.

kisah lagi satu pulak,adela seorang mamat ni die memang stok2 degil lah kan. tapi die selalu ingat mak die cakap yang kalau kite dalam kesusahan laungkan lah azan. pastu mase time tsunami dekat acheh tuh,die kene hanyut la kan dengan ombak. And tetibe die ingat ape yang mak die cakap. die laungkan la azan. lepas tu die tersangkut dekat pokok dan die selamat !

Sebab tu la kite tak dibenarkan bercakap waktu azan dan kita kene menghayati azan. Azan tu akan menenangkan kita. Dan doa mase waktu azan ni kire antara waktu2 yang mustajab untuk berdoa. Subhanallah! actually banyak lagi aku nak cakap tapi tak ingat dah. teeheee~




So lepas ni waktu azan jangan la korang2 dok pot pet pot pet pulak ye. Ouh,peringatan ni untuk aku sekali ! Dan mase waktu azan tak elok kalau kite baring =) 

Kalau ade sape2 yang sudi nak bagitau lagi ape2 yang berkaitan dengan azan ke ape2 la kan, janganla malu2 nak share ye.
SHARING IS CARING ! =D



May Allah bless,
Live your life to the max !!
Embrace your awesomeness !!!
xoxo peoplessss~~

1 comment:

aisyahrosli said...

woah! Subhanallah!
Ada jenis gelombang yerk?
Hebat Allah kan??
thanx Amal! good!good! info baru!
=)